Mediteren

Mediteren je weet wel zo een boeddhistische monnik met een oranje gewaad en een kaal hoofd. Denk je daar echt aan?

Of begin jij meteen dit kan ik niet, ik heb daar geen geduld voor, of ik ben daar te nuchter voor.

Nou als er iemand nuchter en ongeduldig is ben ik het wel, en juist ik ga je vertellen waarom je het toch echt eens een keer zou moeten proberen.

Wellicht moeten we eerst de kijk op mediteren veranderen. We shoppen nieuwe kleren omdat we er goed uit willen zien. Onze auto krijgt een APK en een beurt als onderhoud. We gaan naar de sportschool om ons fysieke lijf op peil te houden. Even naar de kapper voor een nieuw kapsel. We denken aan wat we eten voor ons lichaam en darmflora.

Maar wat doe jij voor het onderhoudt van je brein?

We leven gehaast, ja dat kun je best wel toegeven. We worden overspoeld door informatie, nieuws, social media en onze mobiel, naar de bios, met vrienden afspreken etc. Volgens Roger Bohn krijgen we meer dan 100.000 woorden per dag te verwerken.  Omgerekend naar computercapaciteit nemen we 34 gigabyte ruimte in beslag. Dit moet ons brein allemaal verwerken.

Met ons bewuste brein doen we 2% tot 5% van alle dingen. De rest 95% doen we met ons onbewuste brein, die verwerkt de meeste informatie en bepaald onze filters. Meditatie brengt jou bij je onbewuste brein.

Maar wat is meditatie dan eigenlijk?

Meditatie is een staat van bewustzijn waarin je volledig ontspannen bent, alert, gefocust, waar denken geen rol speelt, je gebruikt geen zintuigen, je hoeft alleen maar te zijn. Het is vergelijkbaar met in de flow zijn.

Gedachten kun je niet uitzetten, meditatie is niet stoppen met denken of het uitschakelen van je gedachten. Bij mediteren mogen je gedachten er gewoon zijn, het verschil is je geeft ze geen aandacht.

Wat levert meditatie jou op?

    • Emotionele controle

    • Meer compassie voor jezelf en anderen

    • Verbetering van je immuunsysteem

    • Betere verbinding tussen beide hersenhelften

    • Minder angst

    • Positief effect op je bloeddruk

    • Beter slapen

    • Dichter bij jezelf

    • Meer rust in je hoofd

    • Vermindert depressie

    • Je leert dat je niet jou gedachten bent

meditatie

Leren mediteren

De eerste keer dat je gaat zitten voor een meditatie zal het je niet meteen gemakkelijk af gaan. Je zult wat onrust of weerstand voelen. Zorg ervoor dat je in een rustige ruimte zit, het is fijn om een kaarsje en/of een wierook aan te steken. Je hoeft echt niet meteen in een lotus houding te gaan zitten om te mediteren. Je kunt ook ontspannen in een stoel zitten met je voeten op de grond en je rug recht. Liggend mediteren is een optie, je neigt dan wel sneller naar puur ontspannen en inslaap vallen dan naar echt mediteren. Het makkelijkste is om in eerste instantie te beginnen met geleide meditaties, op Youtube vind je er heel veel. Door te starten met geleiden meditatie leer je om te ontspannen en om je focus te houden. Je zult in een bewustzijn komen van Theta dit is de staat van zijn die je ook hebt net voordat je inslaap valt. De bedoeling is om niet in slaap te vallen, als zal dat best af en toe gebeuren.

Als je eenmaal gewend bent om te ontspannen en tijd te nemen voor jezelf kun je overgaan tot mediteren in stilte. Je zult merken hoe vaker je mediteert hoe makkelijker het gaat. Je zult sneller in een ontspannen staat komen en sneller afdalen in jezelf.

Je ademhaling is een belangrijke geleider tijdens mediteren. Je ademhaling is altijd in het hier en nu en dwaalt niet af. Focus jezelf op je ademhaling en ontspan je lichaam, scan je lichaam om te kijken welke delen nog niet ontspannen zijn. Voel je ergens een spanning laat deze dan los.

Komen er gedachten in je op? Ik moet straks nog dit en dat? Laat de gedachten geef ze geen aandacht, leg je focus weer terug naar je ademhaling. Heb je moeite om je te focussen op je ademhaling? Ga er dan bij tellen, in vijf tellen adem je in en in vijf tellen adem je uit.

Je kunt starten met elke dag 5 of 10 minuten mediteren en dit steeds een beetje uitbreiden. Het is handig om een timer te zetten en ook daadwerkelijk tot de timer te blijven zitten.

Leer in onze workshop alle begin technieken om te mediteren.